Esmaspäeval esitleti uut gümnaasiumi majandusõpikut, mille eesmärk on anda noortele terviklik arusaam majanduse toimimisest ning tuua tuua koolidesse majanduse põhiteemade kõrval ka täna ja tulevikus majanduse arengut mõjutavad tehisintellekti, küberturvalisuse, ringmajanduse ja tuleviku tööturu ootuste teemad. Õpikusse on panustanud üle 20 erineva autori EBSist ja teistest ülikoolidest, Eesti ettevõtetest ja avalikust sektorist.
Eestis kasvab aasta-aastalt huvi majandus- ja ettevõtlusõppe vastu ning JA Eesti välja antud uus õpik jõuab enam kui mitme tuhande õpilaseni. 2024/25. õppeaastal õppis gümnaasiumitasemel majandust ja ettevõtlust kokku umbes 5600 noort 105 õppeasutuses. Nendest majandusõpe on õppekavas 64 koolis ja õpilasfirmasid loodi 84 koolis. See annab noortele võimaluse omandada juba koolis nii majanduse teoreetilisi teadmisi kui praktiliselt arendada ettevõtluspädevust.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas õpiku esitlusel, et Eesti konkurentsivõime kasvatamiseks peab meie haridus käima kaasas ühiskonna ja tehnoloogia arenguga, et noored harjuksid juba koolipingis mõtlema innovatsiooni, ettevõtluse ja vastutustundliku majandamise teemadele. “Ettevõtlik mõtteviis ei tähenda ainult firma loomist. See tähendab oskust näha võimalusi seal, kus teised näevad probleeme ning julgust katsetada, eksida ja uuesti proovida. Just sellist lähenemist vajab Eesti — inimesi, kes on valmis vastutust võtma ja tegutsema, olgu see siis uue digiteenuse loomine, start-up’i käivitamine või lahendus keerulisele keskkonnaprobleemile,” lisas minister.
Uus majandusõpik käsitleb lisaks mikroökonoomika ja makromajanduse põhialustele ka kestlikku arengut, maksupoliitikat, finantsturgude toimimist ja tarbijakäitumist. “Õpik toob fookusesse jätkusuutliku arengu ja ringmajanduse, rahatarkuse ja pikaajalise investeerimise tähtsuse, tehisintellekti ja uute tehnoloogiatrendide mõju tuleviku majandusele ning uue põlvkonna tööjõu oskustele. See seob majandusõppe päriseluga ja muudab teemad noorte jaoks käegakatsutavamaks,” sõnas õpiku toimetaja Elbe Metsatalu.
Praktiline kogemus on noorte jaoks sillaks teadmiste ja tööelu vahel. Õpilasfirmade programm on juba aastaid populaarne viis, kuidas siduda majandusõpe ja -õpik päriseluliste ülesannetega. Igal aastal sünnib õpilasfirmade seas kümneid ideid, millest osad kasvavad päris ettevõteteks. “Noored on oma tuleviku arhitektid, kuid nad on ka Eesti majanduse arengu uued suunajad. Kui anname neile õiged tööriistad ja teadmised, saavad nad teha otsuseid, mis mõjutavad mitte ainult nende endi, vaid kogu ühiskonna heaolu,” rõhutas vastvalminud õpiku olulisust Junior Achievement Eesti tegevjuht Kersti Loor.
Õpiku loomisesse panustasid akadeemikud, õpetajad ja ettevõtjad. Esitlusel astusid üles ka EBSi õppejõud ja tehisaru spetsialist Reigo Kimmel, kes avas tehisintellekti mõju majandusele ning Ragn-Sellsi tegevjuht ja tööandjate keskliidu volikogu esimees Kai Realo, kes rääkis ringmajanduse rollist tuleviku majanduses. See näitab, et uue õpiku sisu ei ole üksnes koolikeskne, vaid ammutab teadmisi ja kogemusi väga erinevatest valdkondadest.
Laiapõhjaline koostöö hariduse, ettevõtluse ja avaliku sektori vahel andis õpiku koostajate sõnul uuele majandusõpikule jõu ja sisu, et toetada noori teadmiste ja oskustega, mida Eesti majandus juba homme vajab.
Õpiku väljaandmist toetasid Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, EBS, SEB Pank, Alexela, Bolt, Büroomaailm, Eesti E-kaubanduse Liit, Eesti Kindlustusseltside Liit, Elisa Eesti, Enefit Green, GKR Brands, Helmes, Kaitseministeerium, Manpower, Marsh, Ragn-Sells, Sotsiaalministeerium, Southwestern Advantage, Tallink, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet, Valio.