Maaelu Edendamise Sihtasutusel (MES) täitus aasta koostööst Junior Acievement Eesti SA-ga (JA Eesti), kus MES-i toel varustatakse maapiirkondade koolide õpilasi ettevõtlusalase programmi “7 sammu” materjalidega. Eesmärgiks on toetada I ja II kooliastme õpilaste isiklikku arengut ja sotsiaalseid teadmisi.
MES-i juhtatuse liige Meelis Annus ütles koostöö otsust kommenteerides, et kuna nad seisavad hea maaelu igakülgse arengu eest, tundus õige toetada koolidele õppematerjali trükkimist. “Oleme seda meelt, et rahatarkuse ja ettevõtluse põhimõtete õpetamine juba algkoolilastele on hea algus, mis aitab kindlasti kaasa õpilaste igakülgsele arengule. Mõte maakoole toetada tuli üsna loogiliselt kuna linnakoolide õpilastele pakutakse erinevaid kursusi ja neil on rohkem väljundeid silmaringi avardamiseks. Tahame anda ka väikekoolide õpilastele võimaluse saada mitmekülgsem haridus. Tänu sellele on nad tulevikus rohkem valmis iseseisvaks eluks,” rääkis Annus.
“Isegi kui paljud neist ettevõtlusega ei alusta, saavad nad ikkagi väärtuslikke kogemusi, mis aitab neil paremini aru saada ärimaastiku põhimõtetest, nad on motiveeritud kasutama probleemikeskset lahendust ja nad oskavad väärtustada koostööd, mis aitab neil omakorda saada tööturul hinnatud töötajaks,” lisas ta.
Sillutades teed
Vändra Gümnaasiumi õpetaja Silja Enoki sõnul on neil I ja II kooliastmes majandust õpetatud juba 22 aastat. “Meil on pikk kogemus ja nii lapsed kui vanemad on sellega õppeainega harjunud. Kogemuste põhjal saan öelda, et majandusõpe annab lastele otsustamise ja vastutuse võtmise julgust ja oskust. Programm “7 sammu”, mida kasutame, sisaldab disainmõtlemise harjutusi, mis õpetavad probleeme märkama ja teadliku töö tulemusel jõudma parimate lahendusteni. Arvan, et kui disainmõtlemisprotsess lapsele koolis omaseks saab, kasvab temast edukalt probleeme lahendav täiskasvanu,” rääkis Enok, kes julgustab ka teiste koolide juhte lubama oma õpetajatel “7 sammu” metoodikat omandada ja õpetada.
“Samuti julgustan koolijuhte majandusõpetust tunniplaani tunniks sättima, siis ei kujuta see õpetajale lisatööd vaid ongi eraldi tunnina toeks inimeseõpetusele, matemaatikale, eesti keelele. Materjali saab õpetada lõimitult teiste ainetega kuid kõige tulemuslikum on see iseseisva õppeainena. Tundides saab laps selgeks, et majandus ümbritseb meid kõiki igapäevaselt ja igaüks saab omal moel ettevõtlik olla ning kaasinimesi aidata.
Enoki sõnul on lastel programmis käsitletud teemadest aru saamine kerge siis, kui nendega on eelnevalt kodus räägitud rahast, eelarvest, palkadest ja sellest, milleks inimesed koolis õpivad. Küll aga võib olla keerulisem lastega kellega pole osatud või soovitud neist teemadest kodus rääkida. “Kodu tugi on väga oluline, koostöös on see imeline aine, mille abil saab koolis õpitavat igapäevaeluga siduda,” tunnistas Enok.
Suur kasu maakoolide õpilastele
Ettevõtlusõpet koolidele pakkuv JA Eesti tegevjuht Kersti Loor ütles, et kui lapsed mõistavad ettevõtlust laiemalt ja tutvuvad oma kodukoha ettevõtetega, siis mõistavad nad, mis moodi need ettevõtted kodukoha elu paremaks teevad ja mis väärtust nad inimestele pakuvad. “Need on väga olulised asjad ja kui lapsed mõistavad üsna varakult, et ise otsustamine ja vastutuse võtmine, aitab enda ümbritsevat elu paremaks teha, on see õpe ennast igati õigustanud,” lausus Loor.
“Lapsed saavad läbi aastate kulgeva õppeprogrammi abil kujundada endale hea ülevaate isiklikust vastutusest, perede majanduslikust toimimisest, kohaliku omavalitsuse korraldusest ja ettevõtluse põhimõtetest,” lisas ta.
Praegu on liitunud programmiga suurusjärgus 90 algkooli üle Eesti, kus ettevõtlusõpe “7. sammu” järgi käib. Loori sõnul saavad koolid liituda programmiga ja oma õpetaja saata augustis toimuvale kolmepäevasele täiendõppele, kus õpetajad saavad hea ülevaate programmi meetoditest ja praktilistest harjutustest. “Mulle endale tundub, et programmist saavad palju kasu just väikeste maakoolide õpilased. Läbi ettevõtlusprogrammi mõistavad nad paremini, et neil on ka oma kodukandis palju teha ja alati ei pea linna minema ennast teostama.”