Uudised

JA Eesti 30: Pisut Õpilasfirmade laada ajaloost

30 January 2022

Õpilasfirmade laada idee pärineb organisatsioonilt Young Enterprise Europe (YEE), mis ühendas paarkümmend aastat põhiliselt Lääne-Euroopa riikides loodud Õpilasfirmade programmi arendavaid mittetulundusorganisatsioone ning mis 2002. aastal ühines Junior Achievement Europe organisatsiooniga.

1992. aastal alguse saanud Junior Achievement Eesti liitus YEE-ga 1995. aastal, et edendada meie Õpilasfirma programmi võimalikult efektiivselt. Järgmisel aastal osalesimegi esimest korda kahe Õpilasfirmaga Euroopa Õpilasfirmade aastalaadal Maltal ning juba 6.-8. märtsil 1997. aastal toimus esimene Eesti Õpilasfirmade Laat, millest arenes välja iga-aastane ettevõtlushariduse suursündmus.

Esimesed laadad toimusid infomessi „Teeviit“ raames Eesti Näituste Messikeskuseks. Alguseks oli see hea ja turvaline koht, kuhu kogunesid nii õpilased, õpetajad kui ka teised haridusega tegelevad inimesed. Laadal osales napilt 30 Õpilasfirmat.

JA Eesti endine tegevjuht ning praegune arendusjuht Epp Vodja meenutab: "Ühe organisaatorina tundsin isegi pisut hirmu, kuidas see kõik läheb - kas ostjaid tuleb ning ega teised noored ometi naerma hakka meie Õpilasfirmade esialgsete katsetuste peale. Peaorganisaator Mari Suurväli aga hirmu ei tundnud ning nii sai laat teoks ja minugi kahtlused said juba esimese tunni jooksul ületatud."

Esimestel laatadel müüdi põhiliselt lihtsaid asju. Palju oli käsitööd, ehteid jms, aga oli ka vaimukaid kergesti tehtavaid tooteid nagu patulunastuskirjad, kallistamisload (küll neid oleks praegusel ajal vaja!), õnnenukud jms. Laadad muutusid kiiresti populaarsemaks ja järjest suurem kihk oli proovida oma müügioskusi ka päris kaubanduskeskuses. See saigi 2002. aastal teoks, mil koostöös EBS Gümnaasiumiga esmakordselt Tallinna laada nime all Kristiine Keskuses oma müügiboksid püsti lõime. Sealne eduelamus innustaski turvalisest Teeviidast loobuma ning edaspidi toimusid Eesti õpilasfirmade laadad esialgu Kristiine Keskuses, kuid Õpilasfirmade arvu suurenedes juba ka samaaegselt Rocca al Mare Kaubanduskeskuses. Kui Õpilasfirmade arv, kes laadal müüa tahavad, ikka läheneb juba 300 (alustasime ju 30-ga), siis lihtsalt enam ühte kohta ära ei mahu.

Praeguseks ajaks on JA Eestil Õpilasfirmadele müügioskuste andmisel palju abi meie piirkondlikelt aktiivsetelt Õpilasfirma programmi fännidelt, kes juba detsembri algusest piirkondades laatu organiseerivad ja koroonavälisel ajal neid ka üle Eesti kõikidele avavad. Seega on need õpilased, kel tooted varakult valmis, juba Eesti laadal päris müügiprofid.

Õpilaste hinnangud laadale on olnud alati positiivsed. Nad ütlevad, et on seal õppinud suhtlemis- ja müügioskust, meeskonnatööd, laadaks valmistumisel aja planeerimist ja muudki kasulikku. Samuti on laadal müüdud suur osa firma toodangust. 

Sageli käivad Eesti Õpilasfirmad ka välislaatadel. Seal omandavad õpilased lisaks veel rahvusvahelise suhtlemise kogemusi ja parandavad oma keeleoskust. Võrreldes teiste riikide Õpilasfirmadega, on Eesti firmad ka neil laatadel hästi esinenud ja oma tooteid edukalt müünud. Kahjuks ei organiseerita enam ühte suurt Euroopa laata, kus kõik JA Euroopa riigid oma tooteid pakuksid. Samas on oma uksed välismaalastele avanud paljud riigid. Neist kõige suurema külastajaskonnaga on Läti Õpilasfirmade Festival, milles sisaldub ka Õpilasfirmade laat ja kus osaleb vahel peaaegu 20 riiki, Eestigi teiste seas.

Laatadel pannakse parimatele välja ka auhindu, kuid nende tähtsus ei kaalu üle laada kahte suurimat preemiat – rahulolevaid kliente ja elus nii vajalikku müügikogemust.

 

Meie veebileht kasutab küpsiseid parema kogemuse tagamiseks. Loe lähemalt.

-